Kwas foliowy


Ciekawostki

Kwas foliowy jest witaminą z grupy B. Jego nazwa pochodzi od łacińskiego słowa folianum, czyli liść. Kwas foliowy to inaczej witamina B9 lub witamina B12. Znany jest także jako folacyna, folan i kwas pteroiloglutaminowy. Jest jasnożółtą substancją, która rozpuszcza się w wodzie, ulega zniszczeniu pod wpływem wysokiej temperatury,  promieni słonecznych czy nieodpowiedniego pH. Kwas ten łatwo może ulec zniszczeniu podczas przyrządzania potraw – gotowania ich, pieczenia. Ponadto im dłużej ulega przechowywaniu, tym trudniej jest przyswajalny, gdyż ulega utlenieniu.

ROLA KWASU FOLIOWEGO

Kwas foliowy reguluje wzrost i funkcjonowanie komórek; wpływa dodatnio na układ nerwowy i mózg, decyduje o dobrym samopoczuciu psychicznym; zapobiega uszkodzeniom tzw. cewy nerwowej u płodu, ma pozytywny wpływ na wagę i rozwój noworodków; bierze udział w zachowaniu materiału genetycznego i przekazywaniu cech dziedzicznych komórek, reguluje ich podział; usprawnia funkcjonowanie układu pokarmowego, uczestniczy w tworzeniu soku żołądkowego, zapewnia sprawne działanie wątroby, żołądka i jelit; jest czynnikiem antyanemicznym, pobudza procesy krwiotwórcze, czyli powstawanie czerwonych krwinek; chroni organizm przed nowotworami (szczególnie rakiem macicy).

Źródła kwasu foliowego w pożywieniu

    Kwas foliowy powinien znaleźć się w diecie każdego z nas. Jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu już od momentu poczęcia aż do późnej starości. Występuje powszechnie w tkankach wielu roślin i zwierząt, zwłaszcza w zielonych warzywach liściastych (sałata, szpinak, kapusta, brokuły, szparagi, kalafiory, brukselka), wątrobie, drożdżach, roślinach strączkowych, otrębach, żółtku jajek, ciemnym pieczywie, owocach cytrusowych i sokach.

W wielu krajach (jeszcze nie w Polsce) kwasem foliowym wzbogaca się chleb.

 

Kwas foliowy grafika